Elke stadjer komt wel in de Westerhaven. Nieuwe sokken nodig? Even naar de Primark. Honger tijdens je winkeldag? Een lekkere Big Mac bij de McDonalds. Het gevarieerde winkel- en horeca- aanbod maakt de Westerhaven tot een veelbezocht winkelgebied. Maar dat is het dan ook wel. Als het aan Fokko Schepel van winkeliersvereniging Westerhaven ligt, wordt het winkelgebied straks aantrekkelijk om ook te blijven nadat de sokken zijn afgerekend en de Big Mac is verorberd. “De Westerhaven is niet de mooiste straat van Groningen, maar die gaat het wel worden.”
Maar waarom heeft dit winkelgebied dan zoveel potentie? Aan de Westerhaven werken ongeveer 600 mensen. Het is eigenlijk een hele grote organisatie die zich heel klein houdt”, vertelt Schepel. Hij benadrukt ook dat het winkelgebied een hele grote variatie heeft aan winkels en horecagelegenheden: koffie bij Kaldi, sportkleding bij Nike, maar ook ketens zoals de Hema en de Kruidvat hebben hier een filiaal. 
De stad wordt meer en meer een place-to-stay dan een place-to-buy. De winkeliersvereniging van de Westerhaven anticipeert daarop. Allereerst: de Westerhaven gaat op de schop, hopelijk in de loop van dit jaar. Veel groen, speelgelegenheid voor kinderen, zitjes: de uitstraling van de straat zal een metamorfose ondergaan. Dit moet ook de vele tweewielers ervan weerhouden om het bordje ‘voetgangersgebied’ te negeren. “Het geeft een onveilig gevoel als er een brommer met 40 km per uur langs komt jakkeren.” De fietsenstalling die op de eerste verdieping van het oude stripmuseum komt moet de vele geparkeerde fietsen laten verdwijnen uit het straatbeeld. “Dan is het ineens een hele andere straat.”
Verder organiseert Schepel namens de winkeliersvereniging activiteiten, en als het aan hem ligt worden die flink opgeschaald dit jaar. Wat kunnen we dan verwachten? “Ik ga niet alles verklappen”, zegt Schepel geheimzinnig. Maar denk aan marktjes, muziek, of zelfs een speakers corner zoals ze in Hyde Park in Londen hebben: “Een plek voor publiek debat.” Als het aan Schepel ligt wordt de Westerhaven een synoniem voor leuke activiteiten: “We willen zoveel mogelijk mensen erbij betrekken uit verschillende disciplines.” 
De Westerhaven heeft de eerste activiteit van dit jaar er al opzitten: midden februari stond het winkelgebied in het teken van Valentijnsdag. Er was een waarzegster die voorspellingen deed over je liefdesleven, een Volkswagenbusje met een photobooth, en een actie waarbij winkeliers 600 dozen bonbons uitdeelden. “We kregen hele goede feedback. In die sfeer gaan we door”, aldus Schepel. 
De winkeliersvereniging is bezig met het ontwikkelen van een platform voor de Westerhaven. Zo is met een paar klikken op de knop te vinden wat het winkelgebied te bieden heeft. Via dit platform en sociale media zullen ook de activiteiten worden aangekondigd. Maar het uiteindelijke doel is dat de straten levendigheid gaan uitstralen. Schepel: “Ik wil dat mensen zeggen “Kom we gaan naar de
Westerhaven. Er is altijd wat te doen en het is een fijne plek om te zijn.’”

 Dit artikel is ook verschenen in de Cityscoop van april 2025. Meer lezen? Kijk dan hier.