Voetgangers en fietsers samen op de Grote Markt: “Let op elkaar”
De ‘nieuwe’ Grote Markt is klaar. Geen bussen en auto’s meer, maar bomen, bankjes en water. En niet onbelangrijk: fietsers en voetgangers maken nu samen gebruik van het plein. Wat zijn de regels? En hoe zit het met scooters en fatbikes? We vroegen het aan verantwoordelijk wethouder Philip Broeksma.
Zowel fietsers als wandelaars zijn welkom op de Grote Markt?
“De Grote Markt is primair een voetgangersgebied. Wel zijn er twee fietsroutes voor fietsers die van noord naar zuid willen of vice versa: vanaf de Oude Ebbingestraat voor het Stadhuis langs naar de Gelkingestraat en vanaf de Oosterstraat langs Vindicat en het Market hotel in de richting van de Kreupelstraat. Fietsers van oost naar west, of andersom, kunnen langs de Rodeweeshuisstraat en het Kwinkeplein.”
En scooters, brommers en fatbikes, hoe zit het daarmee?
“Vooralsnog zijn ook scooters en brommers welkom op de Grote Markt. Maar wel met het verzoek: rij niet te hard en let op elkaar. En, als je van oost naar west moet of andersom: maak dan zoveel mogelijk gebruik van het Zuiderdiep. Voor bestuurders van fatbikes geldt hetzelfde. Matig je snelheid en mijd waar mogelijk de Grote Markt. Opgevoerde fatbikes zijn sowieso verboden. Omdat fitbikes een soort e-bikes zijn, is een verbod niet haalbaar.”
Niet alle fietsers maken gebruik van de fietsroutes. Wordt er gehandhaafd?
“Uiteindelijk zal er gehandhaafd worden maar zover is het nog lang niet. Mensen moeten wennen aan de nieuwe situatie. Bovendien volgt er nog een campagne om fietsers te attenderen op de fietsroutes en om met name scooters en brommers te wijzen op de alternatieve route over het Zuiderdiep.”
Wat zijn de reacties tot nu toe?
“Op de nieuwe inrichting van de Grote Markt, met de bomen en fontein, zijn de reacties heel erg positief. Logisch ook, want het is een prachtig plein geworden. Dat de Grote Markt nu een ‘shared space’-gebied is, is voor sommige gebruikers nog even wennen. Maar uiteindelijk is dat ook de gedachte achter het gezamenlijk gebruik van een ruimte: doordat de regels niet helemaal helder zijn, moet je extra goed opletten. Vergelijk het met de verkeerslichten voor fietsers die in Groningen tegelijk op groen springen: je wordt gedwongen oogcontact te maken en rekening met elkaar te houden. Dat gegeven zorgt voor extra veiligheid.”
Dit artikel is ook verschenen in de Cityscoop van oktober 2024