Hoe zit het nou met de reclamebelasting voor winkeliers.

Om ondernemers de gelegenheid te geven om hun reclame-uitingen te beperken, komt er een overgangsperiode. In 2024 geldt een nultarief voor reclame-uitingen tot en met 2 m2. In 2025 is er een nultarief voor uitingen tot en met 1 m2. Het gaat daarbij om het totale oppervlakte aan op straat zichtbare reclame. Het eerste losse reclamevoorwerp bij de gevel, zoals een sandwichbord, is in deze jaren gratis.

In de overgangsperiode hebben ondernemers de tijd om hun reclame-uitingen terug te dringen.

De inventarisatie van (reclame)uitingen kost meer tijd dan gedacht. Daardoor krijgt de gemeente later inzicht in de effecten van de reclamebelasting. Dat betekent dat we de invoering van deze nieuwe belasting maar beperkt kunnen evalueren in aanloop naar de Tarievennota 2025. Bij de tarievennota 2025 wil het college daarom: in 2024 en in 2025 een nultarief voor reclame-uitingen tot en met 2 m2. En in 2026 een nultarief voor reclame-uitingen tot en met 1 m2. Dit is een voorstel; de gemeenteraad moet hier nog mee instemmen.

Dus op een rijtje:

 

De actuele planning is nu grofweg als volgt:

Wat

Wanneer

Eerste inventarisatie van alle openbare (reclame)uitingen

Gereed juli 2024

Belastingplichtigen ontvangen een voormelding op basis van de inventarisatie

NBK verstuurd voormelding eind augustus/begin september

Mogelijkheid om te reageren op voormelding en wijzigingen door te geven aan NBK

September 2024

Tweede inventarisatie van alle openbare (reclame)uitingen die als basis dient voor de belastingaanslag

Start in oktober 2024

Opleggen aanslag reclamebelasting belastingjaar 2024

Begin 2025