De Groningen City Club zet zich elk jaar in om maatschappelijke projecten te ondersteunen. Het ROC Menso Alting, een vaste samenwerkingspartner van de GCC, hecht ook veel waarde aan het organiseren van maatschappelijke initiatieven. Het is een belangrijk onderdeel van de visie van de school: studenten bewust maken van de wereld om hen heen. Dit jaar zetten studenten voor het eerst van a tot z twee maatschappelijke projecten op. Om hen daarbij te ondersteunen, riep het Menso Alting de hulp in van de GCC.
Het organiseren van maatschappelijke projecten past goed bij de identiteit van het Menso Alting. Het ROC heeft een christelijke identiteit: naastenliefde zit er in het DNA. “De opdracht was dat we iets zouden organiseren om mensen in armoede te helpen”, vertelt Jochem Leijssenaar, een van de studenten. De studenten mochten hun idee pitchen en twee ideeën werden uitgekozen door een jury. Een van die ideeën was om een leuke dag te organiseren voor ouderen.
“Een probleem onder ouderen is eenzaamheid”, legt docent Jan Jaap Bouwman uit. Hij begeleidt de studenten bij het opzetten van de projecten. “De studenten hebben gekeken: wat kunnen wij doen om die eenzaamheid te verzachten?” Daaruit is het plan ontstaan om een gezellige dag te organiseren waarbij de ouderen en studenten samen leuke activiteiten gaan doen, zoals spelletjes en workshops. Het gaat om ouderen uit de Oosterparkwijk.
Het andere project richt zich op gezinnen die in armoede leven. In de Oosterparkwijk liep al een actie waarbij gezinnen die het niet breed hebben een Kerstpakket krijgen. Maar het aantal aanmeldingen voor die Kerstpakketten was dit jaar te hoog. Daardoor is er niet genoeg budget om voor iedereen een Kerstpakket samen te stellen. In samenwerking met de GCC is het budget rondgemaakt zodat er genoeg Kerstpakketten zijn voor alle mensen die zich hebben aangemeld. Bij de organisatie van zo’n maatschappelijk project komt nog best wat kijken, merkt Jochem. Er moet een locatie geregeld worden, workshops georganiseerd worden, er moeten flyers gemaakt worden en vrijwilligers gezocht. De studenten krijgen verschillende taken: sommigen moeten de workshops organiseren, anderen regelen een locatie, en weer anderen doen de communicatie. Leijssenaar is onderdeel van het communicatieteam. Hij communiceert over de projecten met de media, hij houdt de sociale media bij en ontwerpt flyers en posters. “Het is een uitdaging: we moeten iets helemaal zelf opzetten vanaf de grond. Maar dat vind ik juist het leuke eraan.”
De gedachte achter de projecten: studenten leren op deze manier verder kijken dan hun eigen bubbel. “De studenten zien bijvoorbeeld hoeveel mensen geen Kerstpakket krijgen van een werkgever, terwijl dat bij de studenten zelf thuis misschien vanzelfsprekend is. En hoeveel mensen zelf geen geld hebben voor een extraatje. Ze leren dat er WIJ-teams zijn in Groningen, die mensen met sociale vraagstukken helpen als ze er zelf niet uitkomen.” Dat vindt ook student Leijssenaar mooi aan de projecten. “Je ziet hoe mensen met een andere achtergrond leven en waar ze tegenaan lopen. Dat is een bijzondere ervaring,” zegt Leijssenaar.
Dit artikel is ook verschenen in de Cityscoop van december 2024