Enkele tientallen studenten van het Noorderpoort zijn onlangs op ‘Retail safari’ geweest in de Groningse binnenstad. Zeven groepjes studenten gingen langs bij zeven enthousiaste ondernemers: Mary Jane, Kokotoko, Schoenenzaken, Simsalabim, Wirwar, America Today en Snipes. Initiatieven als dit moeten zorgen voor een betere aansluiting tussen ondernemers en onderwijs, zegt Erwin Mulder van de GCC. Het is de bedoeling dat er vaker dit soort samenwerkingen komen.
De kick-off van de ‘safari’, de ontdekkingstocht, werd gegeven door GCC-voorzitter Eric Bos, en vond plaats in het Groninger Museum.
In totaal deden er een kleine 60 studenten uit het 1e,2e en 3e jaar van de opleidingen Retail en Commerciële Economie mee. Het initiatief maakte deel uit van de introductiedag van de studenten. Het doel van een ‘safari’ was om studenten enthousiast te maken voor de retail. Door gesprekken met ondernemers konden al hun vragen worden beantwoord.
Ondersteuning voor straatverenigingen
Volgens Mulder vinden dit soort initiatieven nu incidenteel plaats, maar is het de bedoeling dat dit structureel wordt. “We willen de samenwerking tussen onderwijs en ondernemers komende jaren verder intensiveren.” Hij wijst op een recente bijeenkomst tussen de GCC en teamleiders en docenten van het Noorderpoort, Alfa College en Menso Alting. “Daarbij is gesproken over het inbedden van projecten uit het werkveld in het onderwijs. Dergelijke bijeenkomsten worden meerdere malen per jaar georganiseerd”
Als voorbeeld noemt Mulder ondersteuning van studenten bij straatverenigingen. “Het organiseren van een evenement in een straat kost ondernemers soms best veel tijd. Het zou heel mooi én leerzaam zijn als studenten daarbij kunnen helpen.” Maar ook individuele ondernemers zouden een beroep kunnen doen op studenten, bijvoorbeeld op het gebied van marketing of contentcreatie.
Dit artikel is ook verschenen in de Cityscoop van oktober 2024