Ode aan de stad. Dat is de boodschap van een campagne die onlangs van start is gegaan en die Groningers moet aansporen de vernieuwde binnenstad te (her)ontdekken. “We doen ons best om zoveel mogelijk mensen te verleiden naar Groningen te komen”, zegt Elsa Weelink van Marketing Groningen, de organisatie die de campagnes ontwikkelt en uitvoert.

De campagne Ode aan de stad richt zich niet alleen op inwoners van de stad, maar ook op bewoners van de omliggende dorpen en wijken. “We willen Groningers aanmoedigen om hun eigen stad opnieuw te ontdekken en te leren kennen. Er is afgelopen periode zo ontzettend veel moois neergezet, met als kers op de taart natuurlijk de nieuwe Grote Markt”, vertelt Weelink. “De stad heeft veel nieuwe verrassingen in petto. Niet alleen de binnenstad, maar ook omliggende wijken.”

Om te laten zien wat de stad zoal te bieden heeft worden inwoners en bezoekers opgeroepen hun eigen ‘Ode aan stad’ te delen. Dat kan van alles zijn: een foto, een gedicht, een opiniestuk of juist een typisch Gronings gerecht. “We willen Groningers op deze manier aansporen hun trots te laten zien”, stelt Weelink. Er wordt ook een wedstrijd aan gekoppeld: de winnaar met de mooiste en origineelste ode wint een diner voor twee bovenin de Martinitoren.

Ook tijdens de Gastvrijheidsacties die er komende weken en maanden nog op het programma staan, is er extra aandacht voor ‘Ode aan de stad’. Zo komt er tijdens de acties in de wijken en op P+R-locaties onder andere een fotobooth te staan, met ook een brievenbus waar mensen hun odes aan Groningen kunnen posten. Die odes kunnen ze achterlaten op ansichtkaarten met de tekst ‘Love. Groningen’ die dan worden uitgedeeld.

Ook voor winkeliers is er in de campagne een rol weggelegd: zij worden opgeroepen om komende tijd een van hun ‘pronkjuwelen’ extra uit te lichten, en in de etalage letterlijk op een voetstuk te zetten: een ode aan de stad. 

De campagne loopt nog de hele zomer. In het najaar komt er een expositie met een overzicht van alle ‘odes’. 

Wintergoud

Er zijn nog gesprekken gaande over een najaarscampagne, onder andere rondom het event Wintergoud. Dat is een nieuw winterfestijn dat aankomende winter voor het eerst plaatsvindt in Groningen. Op de Grote Markt komen een ijsbaan, wintercafé en reuzenrad en WinterWelVaart wordt een XL-editie, met een giga wintermarkt tussen het A-kwartier en de Grote Markt.

“Het wordt een fantastische, Groningse variant op de bekende Duitse kerstmarkten. Maar dan dus met een extra Gronings tintje: kraampjes en stalletjes met lokale producten en lekkernijen”, zegt Weelink. “Kortom, we hebben als stad ook het najaar een hoop te bieden, zowel aan mensen uit eigen land als Duitse bezoekers.”

Dit artikel is ook verschenen in de Cityscoop van juni 2024. Meer weten? Kijk op www.groningencityclub.nl/cityscoop