Waren stadswandelingen tot een paar jaar geleden nog het pakkie-an van de VVV, tegenwoordig zit daar een volwaardig, commercieel bedrijf achter: het Groninger Gidsenteam. Titus Akkermans, founder en eigenaar, windt er geen doekjes om. “We zijn een van de motoren van de Groningse toeristische sector.”
Titus Akkermans (66) doet zijn verhaal vanaf het tuinterras achter hotel Halbert, in de Oude Boteringestraat. De door Akkermans uitgekozen plek – groen, druivenranken en beschut – is geen toevallige. Zoon Jan Akkermans en zijn vrouw Marloes zijn eigenaar van Halbert, evenals van restaurant Blumé en het verderop gelegen hotel Corps de Garde. Nog een paar maanden en dan maakt het Gidsenteam officieel, als BV, deel uit van de overkoepelende hotelgroep Garde Hotels. “We willen groeien, meer, groter, beter. Op die manier zijn we toekomstproof.”
Het verhaal van Gidsenteam Groningen – 15 medewerkers, waarvan 14 gidsen – begint eigenlijk vrijwel tegelijk met het uitbreken van de pandemie. Tot die tijd waren het Marketing Groningen en de lokale VVV’s waar toeristen terecht konden voor een rondleiding of stadswandeling. Een ondergeschoven kindje was het, dat door het uitbreken van de pandemie voor Marketing Groningen niet meer rendabel was. Akkermans, destijds in dienst als een van de gidsen en ondernemend van aard, kon het niet over zijn hart verkrijgen om het Groningse gidsenteam verloren te zien gaan. En dus besloot hij, toen al ruim de 62 gepasseerd, het dan zelf maar te doen. Zeven gidsen nam hij mee.
In het prille begin organiseerde het bedrijf alleen wandelingen door de binnenstad, maar al gauw kwamen daar rondleidingen en tours door de provincie bij. Te voet, maar ook per bus, boot of met de fiets en op verzoek helemaal op maat. Die uitbreiding van de portefeuille bleek een schot in de roos. “Ik ben bijvoorbeeld afgelopen week vier dagen op pad geweest met een groep van zo’n dertig vrienden uit België. Ze overnachtten in het Prinsenhoff en we hebben gefietst in de provincie, geluncht bij Garnwerd en gevaren op het Paterswoldsemeer. Als afsluiting kregen ze een rondleiding door de binnenstad.”
Indirecte spin off
“Ik denk dat deze mannen ieder zo’n 1.000 euro hebben uitgegeven,” rekent Akkermans uit. Wat hij er maar mee wil zeggen: ook andere ondernemers – hotels, restaurants, bootverhuurders – plukken de vruchten van dit soort trips. “De kunst is om bij elk mailtje dat we binnenkrijgen te achterhalen wat de verdere plannen in Groningen zijn. Is er al een hotel geboekt? Een restaurant gereserveerd? Iets bedacht voor een druilerige zondagmiddag? Voor het aanbieden van een volledig programma hebben we veel contact met andere ondernemers.”
“Bescheidenheid van ons afgegooid”
Akkermans durft het Gidsenteam dan ook te omschrijven als een van de economische motoren van de regionale toeristische sector. Stellig: “We hebben alle bescheidenheid van ons afgegooid. We zijn goed in wat we doen en groeien alleen maar verder. In 2026 willen we 1.000 gidseninzetten per jaar hebben, dat is onze stip op de horizon.”
Om die groei te faciliteren, maar ook om een professionaliseringslag te maken, wordt het Gidsenteam officieel onderdeel van Garde Hotels. “De samenwerking is er nu al”, zegt Akkermans, wijzend op zijn rechterhand Elvira van de Vlag, die in dienst is van Halbert maar bijna fulltime bezig is met plannen, organiseren en het beantwoorden van mail. “Dit is de eerste stap richting verdere groei en continuïteit.”
KADER KADER KADER
Als ervaren gidsen kennen Akkermans en zijn collega’s de binnenstad op hun duimpje. Verhalen, anekdotes, verborgen pareltjes, hij heeft ze genoeg. Als er dan eentje mag noemen? Dan toch het verhaal van de beelden van goden op de Korenbeurs. Zowel Ceres (godin van de landbouw) als Neptunus (god van de zeevaart) werden op een gegeven moment weggehaald voor restauratie. “En wat bleek? Onder het beeld van Ceres lagen graankorrels en onder Neptunus vonden de onderzoekers schelpjes. Prachtig toch?”
Dit artikel is ook verschenen in de Cityscoop van oktober 2024