Congres De Nieuwe Winkelstraat (DNWS) voor het eerst in Groningen

Groningen heeft zich eind mei van haar beste kant kunnen laten zien aan tientallen specialisten uit het hele land die deelnamen aan het congres ‘Groningen, stad in beweging’. Het congres was georganiseerd door De Nieuwe Winkelstraat (DNWS). Dat is een onafhankelijk kennis- en netwerkplatform voor centrumgebieden die door lokaal samen te werken en kennis te delen willen investeren in de toekomst. Er zijn zo’n honderd gemeenten bij aangesloten. Het tweedaagse congres op 30 en 31 mei was georganiseerd in samenwerking met de gemeente Groningen en Groningen City Club.

Het DNWS-platform heeft tot doel de verblijfskwaliteit van centrumgebieden te verhogen, waardoor bewoners, bezoekers en toeristen er graag willen wonen, leren, werken, winkelen en uitgaan.

“Wij waren blij dat we dit congres mochten helpen organiseren omdat we zo aan centrummanagers en ambtenaren uit het hele land konden laten zien wat we in Groningen hebben bereikt”, vertelt Eric Bos, voorzitter van de Groningen City Club.

En Groningen bleek de deelnemers inderdaad veel te bieden te hebben. Niet alleen veel informatie over belangrijke stedelijke ontwikkelingen, maar ook mochten ze proeven aan een van de visitekaartjes van Groningen: het bruisende uitgaansleven, waarmee het congres werd afgesloten.

De bezoekers kregen tijdens een uitvoerig tweedaags programma een toelichting op recente ontwikkelingen in Groningen. Op het programma stonden onder meer bezoeken aan het Stadhuis, Forum, Het Groot Handelshuis, Groninger Museum en Meerstad.

De deelnemers aan het evenement waren onder de indruk, zowel van het congres als van de stad Groningen. Volgens Hester Bunnik, coördinator bij ‘De Nieuwe Winkelstraat’, gaven de deelnemers na afloop ‘een dikke 9’ en lovende feedback.

Stad in beweging

Het thema van het congres was ‘Stad in beweging’. Dat sloeg niet alleen op het feit dat Groningen zich voortdurend blijft ontwikkelen, maar ook op het feit dat deelnemers de binnenstad van alle kanten te zien kregen en zelf dus ook veel konden bewegen.

Van het stadhuis naar het Forum, naar het Groothandelshuis, naar cocktails bij Mr. Mofongo. Voordeel van deze aanpak was ook dat de deelnemers alle gelegenheid kregen om te netwerken, en elkaar en de stad zo beter konden leren kennen.

Sprekers

Namens de gemeente Groningen vertelde Jeroen Berends over het strategisch locatiebeleid van de gemeente en hun aanpak. 

Hans Poll (Forum Groningen) gaf een presentatie over het succes van het Forum, en over de mix aan functies die dit centrum aan de Grote Markt biedt.

Kristiaan Capelle van vastgoedontwikkelaar MWPO gaf tijdens zijn ontvangst van de bezoekers in Het Groot Handelshuis informatie over de transformatie van de oude V&D naar Het Groot Handelshuis, dat hét nieuwe zakelijk middelpunt in het centrum moet worden, met onder andere kantoren, flexplekken en vergaderruimtes waar je kunt werken, ondernemen, ontmoeten, lunchen én winkelen. 

Algemeen directeur Andreas Blühm van Groninger Museum en Elsa Weelink, directeur Marketing Groningen, vertelden over de programmering in de binnenstad en over hoe zij hun kennis vanuit de culturele sector inzetten voor de binnenstad.   

Tijdens een wandeling door de binnenstad zagen de deelnemers hoe lokale ondernemers, verenigd in het platform Lutje Lokaal (meer dan zeventig ondernemers), een belangrijke bijdrage leveren aan een onderscheidend aanbod. 

Ook brachten de deelnemers een bezoek Meerstad waar Max Papo van de Maripaan Groep vertelde hoe de Maripaan Groep er twee jaar geleden een innovatief concept van Jumbo opende.  De Super Hub, waar deze Jumbo gevestigd is, heeft inmiddels diverse prijzen gewonnen waaronder de Groninger Architectuurprijs. 

De donderdagavond werd besloten met een bezoek aan Mr. Mofongo. Veel deelnemers vonden het er zo gezellig dat ze er tot in de kleine uurtje bleven, waardoor ze zelf konden ervaren hoe gezellig ook het uitgaansleven is in Groningen , “de stad die nooit slaapt”.

Wiel

Hester Bunnik, coördinator bij De Nieuwe Winkelstraat, was net als de andere deelnemers enthousiast en vol lof over Groningen, zo liet ze na afloop weten. Volgens haar kunnen andere steden in Nederland veel van Groningen leren. Zoals het feit dat ondernemers en vastgoedeigenaren bij plannen betrokken moeten worden. Ook op dit gebied heeft Groningen zelf ook nog een uitdaging. ”Zo kun je samen nadenken over wat er nog ontbreekt in de stad en welke facetten erbij komen kijken. Hoe houd je verschillende stukken bereikbaar tijdens renovaties? Hoe zorg je dat het marktplein vergroent en tegelijkertijd beschikbaar blijft voor evenementen? Je hoeft het wiel niet altijd opnieuw uit te vinden.”

Dit artikel is ook verschenen in de Cityscoop van Juni 2024. Meer lezen? Kijk dan op www.groningencityclub.nl/cityscoop