City Club werkt aan nieuwe visie voor binnenstad: ‘toekomstperspectief 2025 – 2035’
Hoe gaat de Groningse binnenstad zich de komende jaren ontwikkelen? Wat kunnen we doen om die binnenstad nóg aantrekkelijker te maken? Moeten we de komst van kleine speciaalzaken die kleur geven aan een binnenstad bevorderen? Zijn er nog extra trekpleisters nodig om de consument naar Groningen te lokken? Deze, en vele andere vragen over de binnenstad, zullen mogelijk beantwoord worden in een nieuwe visie van de Groningen City Club op de toekomst.
De GCC werkt namelijk aan een eigen visie van én voor de ondernemers op de binnenstad van Groningen. Het komende half jaar zal de GCC te rade gaan bij haar leden en andere betrokkenen om te komen tot die visie, die omstreeks mei 2025 klaar moet zijn. Dan zal een document worden aangeboden aan het college van B&W. Groningen werkt namelijk aan een nieuwe Binnenstadvisie en de Groningen City Club hoopt beschouwt haar eigen visie dan als inbreng voor die visie van de gemeente.
Maar het samenstellen van een serieuze toekomstvisie door de Groningse ondernemers heeft wel wat voeten in aarde, en vergt veel overleg met betrokkenen. Daarom heeft de Groningen City Club retailspecialist Rupert Parker Brady gevraagd om de GCC daarbij te helpen. Brady is zelfstandig retaildeskundige en adviseur van steden. Zo hielp hij onder meer Leiden bij het maken van een visie op de binnenstad.
Donderdagmiddag 14 november hield Brady in hotel Halbert in de Oude Boteringestraat tijdens een goed bezochte Lunchbijeenkomst een inleiding, die de aftrap vormde van het proces om te komen tot die visie. “Samenwerking is de bepalende factor voor het succes van binnenstad. Dus we zullen het samen met zoveel mogelijk betrokkenen gaan doen”, zo betoogde Brady. Volgens hem is het gunstig dat Groningen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Amsterdam, gewend is aan het ontwikkelen van een visie op de binnenstad.
Volgens Brady moet de Groningen City Club een brede kijk ontwikkelen op de binnenstad, en dus niet alleen denken aan winkels. “Juist door een mix aan functies kun je nieuwe levendigheid brengen in een centrumgebied. De tijd dat winkelen de voornaamste reden was voor mensen om naar een binnenstad te gaan, is voorbij. Er zijn momenteel veel meer argumenten om nu naar de binnenstad te gaan, en daar moeten we goed over nadenken.”
Stevige ambitie
Waar de Groningen City Club aan moet werken, zei Rupert Parker Brady, begint in elk geval met ambitie. “Wij hebben een document gemaakt dat onze inbreng vormt voor de visie waar de gemeente Groningen aan werkt, de Binnenstadsvisie. Onze visie moet dan weergeven wat de wens is van de ondernemers voor de binnenstad.” Onze ambitie moet zijn, aldus Rupert Parker Brady, dat alle Nederlanders uiteindelijk Groningen zó interessant vinden dat ze twee keer per jaar naar de binnenstad kunnen komen.
Cruciaal is volgens Brady niet alleen dat de GCC ambitie heeft, maar dat je ook een ‘coalition of the willing’ vormt. Kortom, een samenwerking van álle partijen die Groningen verder willen brengen, waaronder ook vastgoedeigenaren.
Dit artikel is ook verschenen in de Cityscoop van december 2024