Corona lockdown: maatregelen en info

Nederland zit in een lockdown. Dat betekent dat de horeca en de meeste retail gesloten zal blijven tot in ieder geval 19 januari 2021. In dir artikel alle maatregelen op een rij en links naar informatie die je als ondernemer wellicht kunt gebruiken.

Wat InRetail als overkoepelende organisatie in ieder geval heeft kunnen bewerkstelligen, is het uistellen van de deadline van NOW. Aanvragen kunnen nu tot 27 december worden ingediend. Aan meer steunmaatregelen wordt gewerkt.

Lijst essentiele winkels
Kijk hier welke winkels open mogen en welke dicht moeten.

Afhalen in winkels mag niet
Hoewel zwaar is ingezet op de mogelijk bestellingen af te halen, is dit helaas niet gelukt. De overheid wil zoveel mogelijk bewegingen in winkelstraten tegengaan.

Inzet van medewerkers
De winkel is gesloten, maar medewerkers kunnen naar hun werk gaan als dit noodzakelijk is. Om telefoontjes aan te nemen, klanten online of op andere manieren te adviseren en te helpen kopen, levende have te onderhouden (dieren, planten, etc), onderhoud in de winkel te doen, de winkel om te bouwen, administratie te doen of al het andere wat nodig is om de boel draaiende te houden. Houd daarbij de gebruikelijke richtlijnen voor veilig werken aan en houd de 1,5 meter afstand. Advies is om een rooster te maken en duidelijk kenbaar te maken wat de taken en verantwoordelijkheden van die dag of week zijn.

Zet in op online verkopen via eigen site of Warenhuis Groningen

Als retailer kan je je klanten wel op een andere manier service bieden, ontzorgen en helpen kopen. Denk aan:

  • Verkoop via je webshop;
  • Richt een systeem in waarbij je klanten ook via facetime, Zoom, etc. kunt adviseren en helpen kopen;
  • Bezorg de aankopen;
  • Jouw medewerkers mogen ook bij klanten thuis advies geven en de koopovereenkomst sluiten. Let op dat de regels van bedenktijd van toepassing zijn als je de consument direct de overeenkomst laat tekenen. Tip: Laat de consument de offerte bevestigen per mail;
  • Je mag producten uitleveren, bezorgen of monteren bij klanten die het product (voor de lockdown fysiek of daarna online) besteld hebben;

Tip: maak gebruik van de SOS hoe je online je klant kan helpen.
Meer informatie over wat je wel en niet mag, vind je hier.
Let op: private shopping en ter plaatse passen, bekijken, uitproberen of testen mag niet.

Veiligheid in en rondom je winkel tijdens sluiting
InRetail heeft een korte checklist opgesteld waar je aan moet denken als je de winkel voor langere tijd sluit.

KvK informatie
Daarnaast heeft de KvK een duidelijk overzicht op de website met alle regelingen en tegemoetkomingen die de overheid heeft staan.

Check hier je regelingen

De KvK heeft ook alle belangrijke zaken op een rij gezet over over ondernemen in coronatijd. Heb je daarna nog vragen? Neem dan contact op met het KvK coronaloket. De adviseurs zitten voor je klaar op werkdagen tussen 8.30-17.00 uur. Bel daarvoor 0800-2117

 


powered by social2s