Inspraak conceptvisie 'Ruimte voor Retail' tot en met 11 augustus!

De binnenstad van Groningen is afgelopen jaren steeds meer een verblijfsplek geworden. En dat vraagt om nieuw gemeentelijk beleid op het gebied van retail en horeca. De plannen en ambities op dit vlak zijn vastgelegd in de conceptversie ‘Ruimte voor Retail’ die woensdag werd gepresenteerd.

Conceptversie ‘Ruimte voor Retail’

Het stadsbestuur wil de komende jaren de positie van de binnenstad van Groningen versterken als de noordelijke ‘place to be’, en ook meer bezoekers uit de regio trekken. Daarvoor worden winkels en horeca meer geconcentreerd in een compact gebied, maar tegelijkertijd wordt de binnenstad groter met verschillende sfeergebieden met verschillende functies, zo valt in de conceptversie te lezen.

Ondernemers die Groningen Grunn maken

De tijd van monotone winkelstraten is voorbij, stelt het college in het conceptplan. De bedoeling is dan ook om het bestaande aanbod van winkels te verrijken, onder andere door nieuwe, innovatieve en creatieve concepten toe te voegen. In dat diverse straatbeeld is er meer ruimte voor ‘Ondernemers die Groningen Grunn maken’, unieke en lokale ondernemers dus, met een eigen DNA. Al met al moet het leiden tot een diverse, kleinschaliger, groener en socialer straatbeeld.

Reactie Groningen City Club

Namens de Groningen City Club is een reactie gegevens met opbouwende, maar kritische noten ten aanzien van de volgende onderwerpen:

  1. Functiemix voor de binnenstad
  2. Ruimte voor lokaal ondernemerschap en bijzondere concepten
  3. Inzetten op sfeergebieden
  4. Webwinkels
  5. Ontwikkelingen op het Sontplein
  6. Toegankelijkheid binnenstad

Het volledige inspraakdocument van de GCC is hier te lezen.

Ter inzage

De conceptvisie ligt ter inzage tot en met woensdag 11 augustus. Ook is het mogelijk om op de inhoud te reageren. Dan kan door voor 12 augustus een mail te sturen naar rDit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. De gemeente bekijkt elke reactie en geeft aan wat er met die reactie in de visie gebeurt. Dit komt te staan in de reactienota. De reactienota gaat ook naar de gemeenteraad. Als die de nota en de concept-visie goedkeurt, dan is de nieuwe visie klaar. De nieuwe visie vervangt de oude Structuurvisie Detailhandel (2011), Horeca-nota (2011) en Hotelnota (2004).

powered by social2s