Beginnende ondernemers lopen vaak tegen van alles aan. Om ze op weg te helpen is er iets nieuws in ontwikkeling: een toolkit, speciaal voor kersverse ondernemers.
De toolkit is, als onderdeel van de Uitvoeringsagenda, ontwikkeld vanuit de GCC door Nardia van den Poll en Lieve ten Duis van Boetiek Mary Jane en van Liesbeth Vonk van de winkel Hartendief. Binnen de GCC houden de drie zich bezig met Lokaal en Innovatief Ondernemerschap. Ze zijn daarnaast alle drie betrokken bij Lutje Lokaal, een platform van negentig ondernemers. Het ontstond in 2019 als tegengeluid op Black Friday en is de Groningse variant van het Amerikaanse Small Business Saturday: een dag waarop kleine ondernemers hun klanten bedanken voor hun steun.
Nardia van den Poll en Lieve ten Duis weten uit eigen ervaring dat een onderneming beginnen allerlei vragen met zich meebrengt. Zelf begonnen ze ruim zes jaar geleden de Mary Jane Boetiek, een winkel in de Oosterstraat vol handgemaakte, kleurrijke schoenen, in Europa gemaakt. Sinds kort verkopen ze ook kleding. “Wij zijn er voor iedereen die net even wat anders wil.”
Van den Poll en Ten Duis weten nog goed hoe het was om te beginnen: een sprong in het diepe. “Hoe fijn zou het zijn als je direct een beetje welkom geheten wordt in de ondernemerswereld?”, zegt Van den Poll. “Dat je direct in verbinding staat met mede-ondernemers. En dat je weet bij wie je terecht kunt als je vragen hebt. Over de huur van je pand, over inkoop, over hoe het zit met het magazijn.”
Datzelfde hoorden ze van andere startende ondernemers. Want als je net begint, is alles nieuw. Dus om het die starters wat makkelijker te maken werken ze nu, samen met Liesbeth Vonk, aan de toolkit. De toolkit is nog in ontwikkeling, maar wordt een welkomstpakket voor lokale zelfstandige ondernemers, met leuke verrassingen en nuttige informatie.
Dit artikel is ook verschenen in de Cityscoop van oktober 2024
Foto: Sebastiaan Rodenhuis