Zoals al enige tijd aangekondigd zijn de Gianni Versace Weken van start gegaan. Van 13 februari tot en met 12 maart vinden de Gianni Versace Weken plaats in en om het centrum van Groningen. Voor bezoekers zijn er in deze vier weken allerlei leuke (gratis) activiteiten en wordt een heuse Venetiaanse gondel van 11 meter naar Groningen vervoerd. De Gianni Versace Weken zijn geïnspireerd op de expositie Gianni Versace Retrospective die t/m 7 mei as. te zien is in het Groninger Museum. Initiatiefnemer Groningen City Club trekt in deze bijzondere periode samen op met Bedrijvenvereniging WEST, het Groninger Museum en werkte samen met ondernemers.
De informele Kick-Off voor de Gianni Versace Weken vond onlangs al plaats tijdens een netwerkbijeenkomst van de GCC in het Groninger Museum. Ruim 100 ondernemers en genodigden waren aanwezig toen de diverse uitingen, waaronder het beeldmerk en enkele promotiematerialen, werden gepresenteerd. Buenaparte, het creatieve brein achter de diverse uitingen, werkte hiervoor nauw samen met het Groninger Museum. De organisatie is in handen van SD Events, die ondersteund wordt door onder andere Studio Plakband.
Activiteiten met een Italiaans tintje
In de komende weken worden er diverse activiteiten georganiseerd voor bezoekers. Zo worden er onder andere gondeltochten georganiseerd op de zaterdagen, mits het weer het toelaat natuurlijk. Deze Venetiaanse gondel is maar liefst 11 meter lang en wordt speciaal voor de Gianni Versace Weken in de Groningse grachten gehesen. Uniek voor Groningen dus, een stukje Italiaanse romantiek in de Groninger Diepen. Daarnaast worden er activiteiten georganiseerd voor Gianni Versaces in de dop, die in het Groninger Museum of in het Forum hun eigen creaties kunnen maken. De mooiste creaties worden geshowd tijdens een grande finale op 11 en 12 maart. Bezoekers die kennis willen maken met de Groningse binnenstad kunnen een (online) stadswandeling maken. Een routekaart brengt bezoekers langs onontdekte steegjes, schattige boetiekjes en gezellige straten. Avonturiers kunnen eenzelfde route lopen, maar dan via QR codes die niet alleen de route prijs geven, maar ook extra informatie verschaffen over Gianni Versace en de expositie in het Groninger Museum. Uiteraard is er een etalagewedstrijd voor ondernemers.
Om ook een aantal wijkcentra buiten het centrum te betrekken bij de Gianni Versace Weken, wordt de Gianni Versace on Tour georganiseerd. Een Italiaanse verrassing met een Italiaanse Vespa, leuke muziek, Italiaanse hapjes en een verrassingsmuur met leuke prijzen.
Promotiematerialen voor ondernemers
Een groot deel van de binnenstad ondernemers is inmiddels persoonlijk bezocht om te inventariseren welke promotiematerialen zij willen gebruiken. Te denken valt aan posters, sjaals en etalagemateriaal. Ondernemers kunnen hier kosteloos gebruik van maken, zolang de voorraad strekt. Geïnteresseerden die nog geen bezoek hebben gehad van het Gianni Versace Promoteam kunnen zich daarvoor melden bij het secretariaat van de GCC.
Uiteraard zullen alle activiteiten ook online te zien zijn. Daarvoor is een speciale website gecreëerd: www.gianniversaceweken.nl