Bereikbaar houden binnenstad vergt komende jaren veel regelwerk

bereikbaarheidDat de Zuidelijke Ringweg een behoorlijk transformatie zal ondergaan, staat al een tijdje vast. En sinds kort is er ook meer duidelijk over herinrichting van het stationsgebied en lijken de plannen om de bussen om de binnenstad heen te laten rijden steeds realistischer te worden. Allemaal behoorlijk ingrijpende projecten voor een stad als Groningen. De vraag is dan ook wat voor invloed al die projecten hebben op de bereikbaarheid van bedrijven in de binnenstad?

‘Het zal best even een lastige tijd worden, vooral rond de aanpak van de Zuidelijke Ringweg’, zo verwacht Robert Vorenhout, die de GCC-bestuursportefeuille Verkeer en Vervoer (tijdelijk) onder zijn hoede heeft. ‘We zullen als belangenorganisatie natuurlijk constant blijven schakelen met organisaties als Groningen Bereikbaar om de overlast tot een minimum te beperken.’

Grote invloed zal de nieuwe situatie rond het Julianaplein en de Zuidelijke Ringweg niet gaan hebben op de bereikbaarheid van de binnenstad, denkt Vorenhout. ‘Zoals het nu lijkt verdwijnt er één afrit, namelijk die aan de Hereweg. Voor de binnenstad is dat gelukkig niet de belangrijkste aanvoerroute.’ In de periode voorafgaand aan de voltooiing verwacht Vorenhout dat het voor bezoekers en leveranciers niet altijd even gemakkelijk zal zijn de weg te vinden langs omleidingen en opbrekingen. ‘Het enige wat wij als Groningen City Club kunnen doen, is blijven schakelen met o.a. de koepelorganisatie Groningen Bereikbaar. Daarmee hebben we gelukkig regelmatig goed contact. Zij zullen bijvoorbeeld afspraken maken met vervoerders om de aan- en afvoer van goederen zo goed mogelijk te laten verlopen en zorgen ook voor goede digitale bewegwijzering.’

De P+R-terreinen rond de stad en de parkeergarages in en rondom de binnenstad kunnen volgens Vorenhout een belangrijke rol spelen in het ontlasten van de verkeersdruk. ‘De P+R-terreinen zijn al een groot succes, dus die zou je verder kunnen uitbreiden. Het gaat ook om een stukje bewustwording bij de binnenstadbezoekers. We moeten volgens mij een beetje af van het idee dat je met de auto de stad inrijdt om zo dicht mogelijk voor de deur te parkeren. Bij het Damsterdiep en het Boterdiep vind je prachtige parkeergarages, maar ze staan nooit vol. Als we er met z’n allen nu eens voor gaan zorgen dat je daar voor een mooi prijsje kunt parkeren. Dan zul je vast zien dat men dat idee van voor de deur parkeren snel kwijt is.’

Als de plannen om de bussen niet langer door de Oosterstraat, Gelkingestraat, Brugstraat en Munnekeholm te laten rijden dan ook nog doorgaan, ontstaat volgens Vorenhout een prachtige binnenstad; zowel voor bezoekers als winkeliers. ‘Dergelijke straten hebben gigantisch veel potentie. Als de bussen daar weg zijn, kunnen ze helemaal opfleuren als winkelgebied.’  

Stationsgebied
Niet alleen het auto- en busverkeer zal de komende jaren een metamorfose ondergaan; ook voor wie met de trein naar Groningen komt, zal er het één en ander veranderen. ‘Tijdens de aanpak van het stationsgebied is het natuurlijk erg belangrijk dat bezoekers de goede kanten op worden gedirigeerd. Ook daarover houden we natuurlijk contact met Groningen Bereikbaar’, aldus Vorenhout.

Erg veel moeilijkheden verwacht hij overigens niet rond het stationsgebied. ‘De aanlooproutes naar de binnenstad zullen niet veranderen’, geeft hij aan. ‘Eigenlijk gaat het er ook hier vooral om dat we in de periode waarin gewerkt wordt even scherp op moeten blijven dat iedereen gemakkelijk de binnenstad bereikt. Zo zullen er twee periodes zijn waarin de trein niet tot aan het Hoofdstation zal rijden, maar al op Station Europapark zal stoppen. Dan is het belangrijk dat reizigers van daaruit op een snelle en prettige wijze worden opgevangen en verder geholpen.’

Voor de toekomst liggen er dus tal van mooie plannen. Voordat die allemaal zijn uitgevoerd moet er de komende jaren een hoop gebeuren. ‘En het belangrijkste is dan dat we zaken als omleidingen en digitale bewegwijzering zo goed mogelijk geregeld hebben. Dus daar zullen we als GCC dan ook bovenop blijven zitten’, aldus Vorenhout.

Meer informatie? Zie www.groningenbereikbaar.nl.