Marketingcampagne moet Duitsers op zondag naar de stad lokken

Evenementen zijn broodnodig en noodzakelijk om de consument te blijven lokken naar de binnenstad.

einfachDe winkels in Groningen zijn sinds vorig jaar december zeven dagen per week geopend. Om ook Duitse bezoekers daarvan op de hoogte te brengen, loopt er onder de noemer ‘Einfach Jeden Tag’ een Duitse marketingcampagne.

Volgens Lianne Lugies van Marketing Groningen zijn Duitsers, in tegenstelling tot Nederlanders, helemaal niet gewend om op zondag te winkelen. ‘Je ziet dan ook dat er op zondag relatief weinig Duitsers deze kant op komen om een middagje te shoppen.’

Om daar verandering in te brengen, is Marketing Groningen een speciale campagne gestart. Die omvat onder andere een radiospot, waarin Groningen wordt omschreven als ‘Geheimtipp’. Kortom, de Nederlandse stad die alles heeft, van leuke shoppingadresjes, tot goede restaurants en volop cultuur. En dat zeven dag per week.
Aan het einde van het spotje wordt er afwisselend een groot evenement onder de aandacht gebracht. Komende periode is er behalve voor de tentoonstelling rondom Bowie in het Groninger Museum, ook speciale aandacht voor de winterse evenementen in de stad. De verwachting is dat de Bowie-expositie sowieso veel Duitsers naar de stad zal trekken.

De campagne ‘Einfach jeden Tag’ loopt in noordwest Duitsland, de regio waar de meeste Duitse toeristen vandaan komen. Leuk detail: Marketing Groningen heeft de Duitse ‘James Bond’ – degene die de nasynchronisatie doet - gevraagd de spotjes in te spreken.

Het is de bedoeling dat de Duitse campagne in 2016 wordt voortgezet.