Gemeente wil samen met GCC evenementenprogramma uitbouwen

Evenementen zijn broodnodig en noodzakelijk om de consument te blijven lokken naar de binnenstad.

eurosonicDat is al enige tijd de leidende gedachte achter het evenementenbeleid van de gemeente Groningen. De vraag is echter: levert dat beleid ook het gewenste doel op? Dat was dan ook de inzet van een onderzoek naar de resultaten van het evenementenprogramma voor het jaar 2014. De conclusie: het resultaat van dat programma is positief en evenementen zijn inderdaad goed voor Groningen.

"Het Evenementenprogramma Binnenstad 2014 is goed gelukt en bijna geheel uitgevoerd. In 2015 zetten we deze lijn voort", is dan ook de conclusie van het college van B&W, na de evaluatie van het evenementenprogramma.

In het evenementenprogramma 2014 was ingezet op een combinatie van grote en kleinere evenementen verspreid over het jaar. Op deze manier was er in de binnenstad maandelijks wel iets te doen.

Voorbeelden in 2014 waren:

  • - Eurosonic Air
  • - Het 400-jarig bestaan van de Rijksuniversiteit Groningen
  • - De Nacht van Kunst & Wetenschap
  • - Acties om winkelend publiek te verrassen zoals: Verborgen Schatten, Theater op Straat, een Paasactie en een actie gericht op winkelend publiek uit Duitsland tijdens de Duitse feestdag op 3 oktober
  • - De buitenexpositie ‘Mythisch Rottemeroog’
  • - WinsterWelvaart
  • - De ijsbaan op de Grote Markt en andere winterse sfeeractiviteiten

Uitbouwen
In 2015 wil de gemeente op dezelfde voet verdergaan, met een goede balans tussen laagdrempelige en zogenaamde ‘highbrow’ evenementen. Samen met partners als de Groningen City Club en Marketing Groningen wil het college het programma blijven uitbouwen en verstevigen, aldus de gemeente.